بدون دیدگاه
دسته بندی: دسته‌بندی نشده

پزشکی ورزشی، یکی از رشته های جدید تخصص های پزشکی  در کشور می باشد. قدمت این رشته در کشور ایران در حدود 15 سال است و تعداد افرادی که جهت تحصیل در این رشته پذیرفته می شوند بسیار کم وسالانه در حدود 15 نفر در کل کشور می باشد و به همین دلیل تعداد پزشکان فارغ التحصیل از این رشته زیر 200 نفر درکل کشور است که اغلب در استانهای بزرگ مثل تهران، اصفهان، شیراز مشغول می باشند.

 

افراد دارای کدام بیماری جهت درمان میتوانند از این رشته بهره ببرند؟

حوزه اصلی درمانی در این رشته مربوط به آسیب های اسکلتی عضلانی می باشد. این آسیب ها می توانند در زمینه ورزش یا فعالیت های روزانه اتفاق افتاده باشد. به زبان ساده تر دردهای مرتبط با مفاصل ، استخوانها و عضلات مانند درد کمر، دردهای گردنی ، آرتروز زانو، پارگی رباطها و عضلات اطراف زانو، گرفتگی های عضلات پشت، دردهای لگنی و لنگش، درد مچ دست و پا یا آرتروز مفاصل مچ، مشکلات مربوط به کف پا مانند صافی کف پا و خار پاشنه و… ،دردهای شانه یا کاهش تحرک شانه، دردهای ناحیه آرنج ، مشکلات مربوط به انگشتان دست و …

حوزه کاری دیگر این رشته مربوط به بازتوانیهای قلبی و ریوی در بیماران قلبی اعم از افراد با سابقه جراحی قلب ، استنت گذاری و یا بیماریهای مادرزادی قلبی ، نارسایی قلب و… ،بیماران ریوی از جمله افراد با بیماریهای زمینه ای که باعث فیبروز بافت ریه و کاهش حجم عملکردی آن شده است و افراد دارای برونشیت های مزمن و… می باشد. البته این حوزه فقط در حیطه بیمارستانی و با دستگاههای پیشرفته مانیتورینگ قابل انجام است.

حوزه بعدی تنظیم رژیم های غذایی کاهش یا افزایش وزن و تغییر ترکیب بدنی برای افراد ورزشکار و غیر ورزشکار، و همچنین تجویز و تنظیم دوز مکمل های ورزشی مورد نیاز ورزشکاران براساس نوع ورزش فرد و ترکیب بدنی ایده آل مورد نیاز در رشته حرفه ای می باشد.

 

چه زمانی باید به متخصص پزشکی ورزشی مراجعه کرد؟

در افرادی که بصورت روتین در زندگی روزمره ورزش انجام میدهند ( حرفه ای یا تفریحی) فقط در صورت ایجاد آسیب و درد در زمان ورزش نیاز به مراجعه به متخصص پزشکی ورزشی است. برای انجام ورزش و طراحی تمرین نظارت مربی ورزش با تجربه کفایت میکند.

اما در افراد با بیماریهای زمینه ای سیستمیک که قلب یا ریه درگیر است، افراد با بیماریهای دیابت و قلبی، افراد دارای آسم و برونشیت مزمن، افرادی که دارای مشکلات اسکلتی عضلانی هستند که ورزش کردن را سخت یا غیر ممکن میکند باید در ابتدا و برای شروع ورزش حتما تحت نظر متخصص پزشکی ورزشی باشند.

و همچنین مواردی که در قسمت بالا ذکر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید